Total Tayangan Halaman

Cara Dapatkan manfaat sepenuhnya daripada Kunyit Sebagai Tambahan Anti-Kanser

Cara Dapatkan manfaat sepenuhnya daripada Kunyit Sebagai Tambahan Anti-Kanser

Manfaat kesihatan kunyit menjadikan ia pilihan yang sangat baik untuk bahan dalam makanan tambahan pelbagai pemakanan. Manfaat kunyit telah diketahui sejak zaman purba oleh pengamal perubatan tradisional di India dan Asia, di mana ia tumbuh dan sedia ada.

Ia adalah makanan tambahan pemakanan popular di negara-negara Asia, di mana ia digunakan untuk melegakan masalah perut dan penyakit lain. Popularitinya dalam masyarakat Barat telah meningkat sejak empat tahun lepas, disebabkan oleh liputan media mengenai penyelidikan saintifik baru ke dalam manfaat kesihatan yang mungkin kunyit.

Banyak ubat purba telah menerima perhatian tambahan baru-baru ini, terutamanya yang mempunyai antioksidan semula jadi dan aktiviti anti-radang. Kedua-dua pengoksidaan (yang disebabkan oleh radikal bebas) dan keradangan kronik (yang disebabkan oleh makanan radang dan pendedahan kepada toksin) memainkan peranan dalam perkembangan kanser. Penyelidik telah menunjukkan bahawa ubat-ubatan anti-radang kami mempunyai sedikit kesan terhadap keradangan kronik dan antioksidan sintetik juga tidak berkesan.

Sebahagian besar kajian terkini telah memberi tumpuan kepada aktiviti anti-kanser rempah, yang berlaku sebagai salah satu bahan utama dalam kari. Walaupun, salah satu kajian yang sedang dijalankan kebimbangan manfaat untuk rawatan Alzheimer dan pencegahan.

Bahan aktif yang bertanggungjawab untuk manfaat kunyit, dipanggil curcumin. Jadi, apabila anda memilih makanan tambahan, pastikan bahawa ia menyenaraikan kandungan curcumin itu. Ekstrak terbaik adalah 98% curcumin.

Sebatian tumbuhan lain, termasuk resveratrol, catechin, flavonoid dan lain-lain mempunyai aktiviti yang serupa dengan faedah kunyit. Dari sudut pandangan pencegahan, makanan tambahan pelbagai bahan mungkin untuk menyediakan lebih banyak manfaat daripada bahan tunggal seperti curcumin. Anda boleh mengambil beberapa tambahan berbeza setiap hari atau memilih formula yang direka dengan baik yang merangkumi vitamin dan mineral asas, serta banyak anti-kanser benefisial sebatian tumbuhan.

Jika kebaikan kunyit dan lain-lain antioksidan semulajadi dan anti-inflamasi direalisasikan, kita boleh melihat pengurangan insiden kanser dalam hidup kita. Untuk beberapa tahun, ia dipercayai bahawa genetik adalah faktor utama, kerana yang sama jenis kanser sering dilihat dalam ahli keluarga.

Para penyelidik kini mula menukar pendapat mereka tentang peranan genetik. Ia mungkin mempunyai lebih berkaitan dengan tabiat pemakanan yang diturunkan dari generasi ke generasi, daripada dengan perbezaan sebenar dalam gen.

Jadi, jika kita belajar untuk mengamalkan tabiat pemakanan yang lebih baik dan menggabungkan mereka yang mempunyai manfaat kunyit, kita akan dapat mengurangkan risiko kanser kami. Tetapi, beberapa makanan tambahan dan juga makan rempah tidak benar-benar memberikan manfaat kunyit, apabila ia datang kepada pencegahan kanser. Mereka boleh membantu masalah perut, tetapi melainkan jika mereka lulus melalui dinding usus dan memasuki aliran darah, tidak akan ada manfaat jangka panjang.

Dalam usaha untuk mendapatkan ukuran penuh manfaat kunyit, anda perlu mencari tambahan dengan lapisan perut. Jika tidak peningkatan dalam tahap serum darah akan hampir tidak dapat dikesan. Seperti banyak nutrien lain, bioavailabiliti curcumin adalah rendah.

Semua manfaat kesihatan kunyit dan rempah lain akan mengisi buku. Anda telah belajar sedikit di sini, tetapi tidak pasti lagi untuk belajar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar