Total Tayangan Halaman

Demam Denggi - Ayurveda Rawatan Herba

Demam Denggi - Ayurveda Rawatan Herba

Demam denggi ialah, sindrom akut benign demam yang berlaku di kawasan-kawasan tropika. Denggi telah dipanggil nyamuk dihantar paling penting penyakit virus dari segi morbiditi dan kematian. Demam, ruam kulit, sakit tulang dan loya dan muntah-muntah adalah tanda-tanda biasa keadaan ini. Dalam sebahagian kecil kes, punca virus kebolehtelapan vaskular yang membawa kepada keadaan pendarahan yang serupa dengan pembekuan intravaskular (DIC) dan dikenali sebagai demam denggi berdarah (DHF). Demam denggi tidak berjangkit melalui orang-ke-orang kenalan.

Sambutan yang pesat, klinikal demam denggi untuk rawatan yang agresif, termasuk cecair dan elektrolit, walaupun dalam pesakit yang sangat serius, adalah antara peristiwa yang paling dramatik dalam bidang perubatan klinikal. Dirawat dengan segera, kanak-kanak dalam kejutan dan koma boleh bangun dan kembali ke berhampiran sediakala dalam beberapa jam. Rawatan Ayurveda demam denggi adalah bertujuan untuk merawat simptom dan mencegah komplikasi. Ubat-ubatan seperti Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Triphala-Guggulu, Sukshma-Triphala, Kamdudha-Ras, Chandrakala-Ras, Laxmi Narayan--Ras, Maha- Sudarshan-Churna dan Praval- Bhasma digunakan untuk merawat demam. Ruam kulit yang dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Mahamanjishthadi-Qadha, Saarivadi-Churna, Arogya-Vardhini dan Panch-Tikta-Ghrut.

Sakit tulang dalam demam denggi boleh menjadi teruk dan boleh bertahan selama beberapa minggu. Ini dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxadi-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Triphala-Guggulu, Vish-Tinduk-Vati, Vat-Gajankush-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Maha-Rasnadi-Qadha, Dashmool- Qadha, Godanti-Bhasma, Shrung-Bhasma, Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Khurasani ova (Hyoscyamus niger), Nirgundi (Vitex negundo), Rasna (Pluchea lanceolata), Vishwa (Zinziber officinalis) dan Jayphal (Myristica fragrans). Loya dan muntah boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Shankh-Vati, Sutshekhar-Ras, Laghu-Sutshekhar dan Praval-Panchamrut.

DHF boleh nyata sebagai pendarahan tompok pada kulit, pendarahan dari hidung atau gusi, pendarahan dari saluran gastro-usus dan pendarahan berat. Pendarahan dalaman yang teruk boleh membawa kepada keruntuhan peredaran darah yang serius dan kejutan. Pendarahan boleh dikawal, dikurangkan atau dicegah dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Chandrakala-Ras, Kamdudha-Ras, Haridra (Curcuma longa), Amalaki (Emblica Officinalis), Naagkeshar (Messua ferrea), Sphatik-Bhasma (tawas Disucikan), Laxa (lilin Disucikan) , Vasa (Adhatoda vasaka), Chandan (album Santalum), Usheer (Vetiveria zizanioidis), Manjishtha (Rubia cordifolia) dan Saariva (Hemidesmus indicus).

Dalam kebanyakan pesakit, demam biasanya menyelesaikan dengan rawatan dalam tempoh 7-8 hari. Pesakit dengan DHF memerlukan kemasukan ke hospital untuk mengelakkan komplikasi seperti keruntuhan peredaran darah dan kematian. Dalam pesakit itu, survival berkait terus kepada hospital awal dan agresif, penjagaan sokongan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar