Total Tayangan Halaman

Pericarditis - Ayurveda Rawatan Herba

Pericarditis - Ayurveda Rawatan Herba

Pericarditis bengkak dan kerengsaan perikardium, iaitu kantung seperti membran nipis di sekeliling jantung. Pericarditis mungkin akut atau kronik. Tanda-tanda biasa keadaan ini termasuk menikam sakit dada tajam yang semakin hebat pada berbaring; sesak nafas ketika berbaring; demam gred rendah; rasa keseluruhan kelemahan, keletihan atau perasaan sakit; batuk kering; dan perut atau kaki bengkak. Dalam kebanyakan pesakit dengan pericarditis, tidak ada sebab yang diketahui untuk penyakit ini. Beberapa pesakit mungkin mendapat penyakit ini selepas jangkitan virus, yang utama serangan jantung atau jantung pembedahan. Trauma, gangguan keradangan seperti lupus dan artritis reumatoid, dan penyakit lain seperti kegagalan buah pinggang, batuk kering, kanser dan AIDS juga boleh menyebabkan keadaan ini.

Rawatan Ayurveda pericarditis bertujuan untuk merawat keradangan perikardium dan mengurangkan pengumpulan berlebihan cecair. Ubat-ubatan seperti Ras-Sindur, Malla-Sindur, Sameer-Pannag-Ras, Yograj-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu, Punarnavadi-Qadha, Arjunarishta, Dashmoolarishta, Triphala-Guggulu dan Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu digunakan untuk mengurangkan keradangan dalam perikardium.

Ubat-ubatan herba seperti Arjun (Terminalia arjuna), Pushkarmool (Inula racemosa), Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Behada (Terminalia bellerica), Punarnava (Boerhaavia diffusa), dan Gokshur (Tribulus Terrestris) juga boleh digunakan untuk tujuan ini.

Ubat-ubatan yang bertindak pada 'Rakta' dan 'Mansa' dhatus (tisu) juga boleh digunakan untuk merawat keadaan ini. Ubat-ubatan ini termasuk Musta (Cyperus rotundus), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira), Nimba (Azadirachta indica), Triphala (Tiga buah-buahan) dan Draksha (Vitis vinifera). Ubat-ubatan seperti Laxmi Vilas--Ras, Shrung-Bhasma, Maha-Laxmi Vilas--Ras, Suvarna-Sameer-Pannag-Ras dan Makar-Dhwaj- Ras digunakan untuk menguatkan jantung, meningkatkan tindak balas terapeutik, dan juga meningkatkan imun status badan.

Perlu diingat bahawa pericarditis boleh membawa kepada komplikasi seperti pericarditis constrictive dan tamponade jantung, kedua-duanya memerlukan campur tangan pembedahan. Diagnosis awal dan rawatan bagi keadaan ini Oleh itu, adalah sangat penting. Semua pesakit itu perlu berada di bawah jagaan biasa dan penyeliaan Pakar kardiologi a.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar