Total Tayangan Halaman

Optik radang urat saraf - Ayurveda Rawatan Herba

Optik radang urat saraf - Ayurveda Rawatan Herba

Radang urat saraf optik adalah radang saraf optik, yang menghantar maklumat visual dari mata ke otak. Gejala utama penyakit radang urat saraf optik adalah sakit, yang diburukkan lagi dengan pergerakan mata. Kesakitan biasanya puncak dalam masa satu minggu dan kemudian hilang dalam beberapa hari. Kehilangan penglihatan adalah satu lagi gejala penting, yang selalunya berlaku dalam masa 1-7 hari dan boleh menjadi lebih teruk oleh haba atau senaman. Kehilangan penglihatan adalah sementara dalam kebanyakan pesakit. Kehilangan persepsi warna adalah satu lagi gejala yang biasa keadaan ini. Punca-punca biasa untuk radang urat saraf optik termasuk auto-imun keadaan seperti multiple sclerosis dan neuromyelitis optik; jangkitan; arteritis tengkorak; kencing manis; dan dadah. Keadaan ini paling sering menimpa orang dewasa muda yang berumur 20 hingga 45. Wanita adalah dua kali lebih berkemungkinan sebagai lelaki untuk membangunkan radang urat saraf optik.

Rawatan Ayurveda radang urat saraf optik adalah bertujuan untuk mengawal kesakitan, merawat keradangan saraf optik dan merawat disfungsi imun badan. Ubat-ubatan seperti Triphala-Guggulu, Yograj-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu, Maha-Rasnadi-Guggulu, Rasnadi-Qadha, Vat-Gajankush-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Vish-Tinduk-Vati, Dashmoolarishta dan Nirgundi (Vitex negundo ) boleh digunakan untuk merawat sakit di mata. Ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Triphala-Ghrut, Panch-Tikta-Ghrut, Tapyadi-Loh, Saptamrut-Loh dan Ekang-Veer-Ras digunakan untuk merawat keradangan dalam saraf optik.

Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan dalam radang urat saraf optik adalah Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Behada (Terminalia bellerica), Tulsi (Ocimum sanctum), Shatavari (Asparagus racemosus), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Rasna (Pluchea lanceolata ), Guduchi (Tinospora cordifolia), Deodar (Cedrus deodara), Erandmool (Ricinus communis), Gokshur (Tribulus Terrestris), Apamarga (Achyranthus aspera), Guggulu (Commiphora mukul), Shallaki (Boswellia serrata), Kuchla (Strychnos nuxvomica) dan Nirgundi.

Ia juga perlu untuk meningkatkan status imun badan untuk merawat radang urat saraf optik dan memulihkan kehilangan penglihatan di awal. Ubat-ubatan seperti Ashwagandha (Withania somnifera), Bala (Sida cordifolia), Naagbala (Grewia hirsuta), Samudrashosh (Argyreia speciosa), Amalaki, Tulsi, Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Suvarna-Malini-Vasant, Suvarna- Sameer-Pannag-Ras, Suvarna-Parpati dan Abhrak-Bhasma digunakan untuk tujuan ini. Radang urat saraf optik kadang-kadang disebabkan oleh jangkitan virus. Dalam kes seperti ini, ubat-ubatan dengan tindakan anti-virus terkenal seperti Bhumiamalaki (Dukung anak) dan Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra) hendaklah digunakan untuk membawa pemulihan yang cepat.

Adalah penting untuk merawat punca-punca yang diketahui radang urat saraf optik, dan penyakit auto-imun juga dikaitkan. Keseluruhan prognosis berikut radang urat saraf optik umumnya baik, dengan kebanyakan orang mendapatkan semula penglihatan yang normal dalam masa 2 hingga 6 bulan. Ubat-ubatan Ayurveda boleh membantu untuk meningkatkan tindak balas terapeutik, mengurangkan tempoh rawatan dan mencegah episod berulang keadaan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar