Total Tayangan Halaman

Menopaus dan Homeopati

Menopaus dan Homeopati

Archie Edith, jika anda akan mempunyai perubahan hidup, anda perlu buat sekarang. Saya akan memberi anda hanya 30 saat. Sekarang datang, BERUBAH!
Edith: Bolehkah saya menyelesaikan sup saya terlebih dahulu?

- "Semua dalam Keluarga," 1972

Sebagai hadapan dalam generasi ledakan bayi mendapati dirinya tertanam kuat dalam usia pertengahan kita sedang menyaksikan mungkin penduduk terbesar wanita menopaus dalam sejarah dunia barat. Di Amerika Syarikat sahaja pada masa ini terdapat 47 juta wanita dalam fasa klimakterik hidup, dengan California yang mewakili lebih daripada 12% daripada mereka.

Jika peringkat ini peralihan dalam pengalaman hidup seorang wanita (bergerak dari pembiakan untuk fasa bukan pembiakan) adalah, proses fisiologi yang normal, mengapa perpustakaan rujukan menyenaraikan menopause di bawah 'penyakit wanita?' Kerana ia sedang ditangani oleh perubatan arus perdana sebagai penyakit kekurangan, tidak seperti skurvi atau riket, dengan 'zat' yang hilang itu sebagai estrogen daripada Vitamin C dan D. Ini bukan untuk mengatakan bahawa masa ini hidup tidak hadir sendiri dengan set tersendiri keperluan. Pengalaman gejala wanita boleh terdiri daripada sedikit sukar untuk teruk melumpuhkan. Bagaimana wanita mendekati gejala yang mungkin timbul dalam tempoh ini, walaupun, boleh mempunyai kesan dramatik pada yang lain daripada kehidupan mereka.

Masyarakat kita meletakkan apa-apa premium kepada belia dan kecantikan yang ramai wanita takut tahun memajukan mereka sebagai satu masa dengan sedikit atau apa-apa untuk memberi. Sudah tentu, realitinya adalah bahawa ini adalah satu mitos, diteruskan oleh industri pengiklanan dan hiburan, disokong oleh industri kosmetik dan fesyen dan yang paling pasti, dengan industri farmaseutikal. Cross kajian budaya telah menunjukkan bahawa reaksi wanita menopaus, kedua-dua fizikal dan psikologi, berbeza di seluruh dunia. Perbezaan diperhatikan, bagaimanapun, seolah-olah bergantung lebih banyak kepada status wanita selepas menopaus dalam setiap masyarakat daripada di lain membina lebih cetek.

Menopaus adalah satu fenomena yang kompleks, yang melibatkan banyak sistem badan. Homeopati, yang merupakan suatu sistem yang menyeluruh perubatan yang kesan sekaligus aspek fizikal, emosi dan mental kita, mudah boleh berurusan dengan kebanyakan, jika tidak semua ini. Kami akan membincangkan beberapa ubat-ubatan yang lebih kerap ditetapkan menopaus sebentar lagi. Walau bagaimanapun, di samping memilih ubat homeopati yang sesuai, kita juga mesti melihat kepada bidang gaya hidup seperti pemakanan, senaman, ubat-ubatan, tabiat sosial dan sebagainya. Ia adalah penting untuk menangani kawasan-kawasan ini jika kita mahu menghapuskan seberapa banyak 'halangan untuk menyembuhkan' (seperti yang kita katakan dalam homeopati) yang mungkin. Ini akan memberikan ubat homeopati ia adalah peluang terbaik mempengaruhi perubahan yang mendalam dan berkekalan. Saya mesti tegaskan di sini bahawa ia tidak boleh menjadi hasrat kami untuk melambatkan atau menghalang perubahan yang berkaitan dengan klimakterik itu. Matlamat kami adalah untuk membantu meringankan gejala-gejala yang serius, membolehkan peralihan yang lancar pada semua peringkat, dan pada masa yang sama membantu untuk menguatkan badan untuk masa depan yang lebih sihat.

Sebelum pergi lebih jauh, gambaran ringkas mengenai fisiologi menopaus dipanggil bagi. Tempoh klimakterik keseluruhan, dengan ia berkaitan perubahan kitaran, boleh bertahan selama dua dekad atau lebih. Kebanyakan wanita, walaupun, berhenti haid ketika berumur di antara 45 dan 55 tahun antara Pada masa ini ovari secara beransur-ansur menjadi kurang responsif kepada hormon tertentu yang dirembeskan oleh kelenjar pituitari, khususnya Luteinizing Hormone (LH) dan Folikel Stimulating Hormone (FSH.) Oleh kerana ovari mula mengecut, tahap estrogen dan progesteron pada musim gugur darah, menghasilkan perubahan seterusnya dalam tisu lain (payudara, rahim, faraj, pundi kencing) yang juga dilaksanakan oleh hormon ini. Dengan ovari kini gagal mengemukakan apa-apa jumlah yang ketara estrogen, kelenjar adrenal menjadi sumber estrogen yang utama dalam badan. Mengikut konvensyen, menopause ditakrifkan oleh enam bulan tanpa tempoh. Menopause tiruan berlaku apabila proses ini adalah disebabkan pembedahan atau melalui campur tangan perubatan yang lain. Dalam kes ini keupayaan badan untuk menampung perubahan ini hilang tanda-tanda akan datang lebih tiba-tiba dan biasanya lebih ganas.

Tanda-tanda pra-menopaus dan peri-menopaus (tempoh masa yang membawa kepada dan hanya sebelum putus haid) boleh termasuk haid yang tidak teratur, berpeluh malam, insomnia, cepat marah dan perubahan mood. Gejala-gejala menopaus yang sebenar, sama ada fisiologi atau buatan, juga boleh termasuk hot flashes, kekeringan faraj (yang boleh membawa kepada persetubuhan yang menyakitkan,) pendarahan faraj, pelbagai masalah pundi kencing seperti desakan secara tiba-tiba untuk membuang air kecil, buang air kecil sukarela dan sakit semasa kencing, keguguran rambut, kehilangan ingatan dan kemurungan. Dua pertimbangan lain yang amat penting kepada wanita yang putus haid adalah peningkatan risiko osteoporosis dan penyakit kardiovaskular.

Sudah tentu, terdapat tanda-tanda ramai wanita mempunyai pada tahun-tahun reproduktif mereka yang dikurangkan oleh kejatuhan dalam estrogen beredar. Ini termasuk banyak gejala-gejala yang dikaitkan dengan sindrom pra-haid (PMS,) payu dara dan penyakit payudara fibrocystic, senggugut itu (haid) yang dikaitkan dengan fibroid rahim, dan endometriosis.

Terdapat banyak ubat yang berguna untuk merawat wanita menopaus. Sebagai perkara fakta, dan selaras dengan falsafah homeopati, apa-apa remedi mungkin digunakan untuk merawat wanita menopaus, jika ia adalah ubat yang tepat untuk wanita tertentu. Adakah ini bermakna bahawa pemilihan ubat homeopati sentiasa berdasarkan orang dengan gejala, bukan pada gejala itu sendiri. Tidak ada ubat untuk hot flashes, berpeluh untuk waktu malam atau bagi mendesak untuk membuang air kecil. Tetapi ada satu ubat untuk seorang wanita yang mempunyai hot flashes, berpeluh malam dan segera untuk membuang air kecil, dan ia kemungkinan besar akan menjadi ubat yang berbeza daripada yang rakannya akan perlu untuk berkelip panas beliau, berpeluh malam dan segera untuk membuang air kecil. Mengambil, sebagai contoh, yang berikut tiga ubat. Ubat tumbuhan Pulsatilla, ubat mineral Natrum Muriaticum dan Lachesis ubat haiwan semua berurusan dengan agak berkesan dengan ketiga-tiga gejala. Tetapi manakala wanita Pulsatilla cenderung menjadi lembut, malu-malu, wanita yang berdarah panas, teruk oleh haba dan keinginan mentega, wanita itu dengan gejala-gejala ini yang sama yang akan mendapat manfaat daripada Natrum Muriaticum cenderung untuk menjadi lebih berfikiran tertutup, serius dan bertanggungjawab , panas atau sejuk dan sangat memerlukan garam. Dan wanita Lachesis adalah seorang wanita yang kuat, bersemangat dan cemburu dengan sisi menyindir yang panas, keinginan alkohol dan tidak boleh berdiri untuk mempunyai apa-apa yang ketat di lehernya. Jadi kita lihat, ubat-ubat yang berbeza yang diperlukan untuk merawat gejala yang sama pada orang yang berbeza.

Bagi orang biasa, memilih ubat yang betul dari beribu-ribu ubat-ubatan homeopati yang ada boleh kelihatan satu tugas yang mudah. Ia adalah lebih baik untuk berunding dengan ahli homeopati yang berpengalaman, yang akan tahu bagaimana untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan daripada anda untuk membuat pilihan pemulihan yang sesuai. Walau bagaimanapun, terdapat juga beberapa formula homeopati yang lebih umum di pasaran yang agak berkesan untuk menyasarkan banyak gejala-gejala yang berkaitan dengan menopaus. Mereka bekerja dengan membantu untuk membawa badan kembali seimbang hormon. Satu khususnya adalah formula reka bentuk saya sendiri, Natural Solutions Dr. Garber ini - FemCycle. Bukannya menambah hormon berbahaya dari luar, ia merangsang badan dari dalam untuk menghasilkan apa sahaja tahap yang sesuai hormon berlaku untuk menjadi bagi setiap wanita individu. Hal ini tanpa menghasilkan sebarang kesan sampingan yang tidak diingini.

Saya secara ringkas disebutkan di atas peranan estrogenik kelenjar adrenal di dalam dan sekitar menopause. Saya tidak boleh terlebih menekankan pentingnya menyokong fungsi adrenal pada masa ini. Ia adalah kepercayaan saya bahawa sebab kami melihat tanda-tanda menopaus dalam jumlah dan tahap jauh lebih besar di bandar, penduduk perindustrian adalah disebabkan terutamanya oleh tekanan keletihan adrenal teraruh. Apabila kelenjar adrenal telah dipakai oleh tahun tekanan (alam sekitar dan juga dari dalam) mereka tidak mempunyai 'oomph' mereka perlu menendang ke gear dalam kapasiti baru ini. Terdapat banyak cara untuk menyokong fungsi adrenal. Sudah tentu, ubat homeopati dipilih akan memainkan peranan besar dalam hal ini. Pilihan lain termasuk pemakanan dan herba. Vitamin C dan Asid Pantothenic (Vitamin B5) adalah penting kepada kesihatan kelenjar adrenal. Ekstrak kelenjar adrenal boleh berguna dalam jangka masa pendek untuk melompat memulakan kelenjar sangat lemah. Ribes nigrum gemmotherapy, yang dibuat dari tunas tumbuhan currant hitam, adalah sokongan kelenjar adrenal amat berkesan. (Gemmotherapy adalah sejenis persediaan homeopati yang dibuat dari bahagian-bahagian pertumbuhan baru tumbuh-tumbuhan.) Akar Licorice, sebaik-baiknya diambil sebagai teh, juga akan merangsang fungsi adrenal.

Satu nota terakhir mengenai halangan untuk menyembuhkan dan promosi kesihatan. Risiko genetik faktor diketepikan, terdapat banyak aspek gaya hidup yang boleh menyumbang kepada bilangan dan keterukan gejala-gejala klimakterik semasa itu. Memastikan pengambilan yang mencukupi nutrien makro (protein, karbohidrat dan "sihat" lemak,) suplemen nutrien mikro (vitamin, mineral, fitonutrien dan lain-lain,) pengurangan alkohol dan kafein penggunaan, pemberhentian merokok, senaman (termasuk kedua-dua aerobik dan jenis anaerobik, dengan dan tanpa kesan,) mengurangkan gangguan emosi, dan lain-lain Senarai ini berterusan, dan semua perlu ditangani.

Menopaus perlu, dan boleh, yang memperkasa dan masa yang berharga dalam hidup setiap wanita. Dengan pemahaman yang mencukupi dan pengurusan yang betul, ini boleh menjadi kes itu, tanpa perlu penggunaan terapi ubat yang berbahaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar