Total Tayangan Halaman

Compress sejuk dan Pemanasan Compress - Kaedah dan Faedah

Compress sejuk dan Pemanasan Compress - Kaedah dan Faedah

Air adalah bahagian yang penting dalam hidup anda. Ia adalah bantuan terapeutik yang penting sejak dahulu lagi. Dalam Ayurveda, air telah diberi kepentingan bukan sahaja untuk minum, pembersihan, semakin banyak herba, tumbuh-tumbuhan dan makanan tetapi juga untuk mandi untuk membersihkan badan anda. Ia juga digunakan untuk merawat beberapa penyakit.

Air adalah perlu untuk edaran anda, untuk nada sehingga otot, dan membantu dalam penghadaman, penyerapan dan juga pemakanan. Ia membantu dalam perkumuhan bahan buangan dan bahan toksik badan anda. Dalam artikel ini anda akan mempelajari prosedur berikut rawatan air.

Cold Compress

Dalam kompres sejuk, kain dicelup ke dalam sama ada air sejuk atau ais dan digunakan di kepala, leher, dada, belakang dan perut. Ini rawatan air adalah berguna dalam mengawal keradangan organ-organ abdomen seperti hati, limpa, buah pinggang, perut, usus dan otak dan organ-organ pelvis seperti pundi kencing, rahim. Ia juga digunakan secara luaran kepada mata untuk mengurangkan keradangan.

Pemanas Compress

Ia adalah memampatkan sejuk, yang membawa kehangatan kepada tubuh. Ia adalah apa-apa tetapi tiga atau empat lipatan kain diperah di dalam air sejuk, yang dilindungi sepenuhnya sama ada dengan selimut atau flanel kering untuk mengelakkan udara dan meningkatkan haba badan. Ia digunakan untuk beberapa jam untuk beberapa jam. Ia bergantung kepada jenis ketebalan bagi penutupan itu dan suhu air. Selepas mengeluarkan kompres, kawasan yang perlu disapu dengan kain basah dan kemudian dikeringkan dengan tuala yang kering.

Pemanas memampatkan mesti digunakan untuk perut, sendi, dada, dan abdomen. Satu memampatkan perut melegakan gastrik, hyperacidity, penyakit kuning, masalah pencernaan, sembelit, cirit-birit, disentri. A memampatkan tekak akan menyembuhkan sakit tekak. The memampatkan dada akan melegakan sejuk, bronkitis, radang selaput dada, radang paru-paru, demam dan batuk. The memampatkan sendi akan melegakan demam reumatik, penyakit sendi, radang sendi dan terseliuh.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Nick Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar