Total Tayangan Halaman

Mandi lumpur (Clay Bath) Manfaat Terapeutik

Mandi lumpur (Clay Bath) Manfaat Terapeutik

Bumi adalah salah satu daripada lima unsur-unsur (mahabhutas pancha) yang terdapat dalam badan kita. Bumi memberikan tenaga penting kepada badan, kehidupan baru, kesihatan yang baru, tenaga dan kekuatan. Jadi, lumpur memainkan peranan penting dalam menyembuhkan penyakit. Oleh itu, pek lumpur dan mandi datang ke dalam amalan. Mandi lumpur juga dikenali sebagai mandi tanah liat.

Faedah terapeutik yang diperolehi daripada penggunaan lumpur yang hampir sama dengan orang-orang yang hidroterapi. Dalam mandi lumpur, seluruh badan (kecuali kepala) pesakit dibincangkan dalam lumpur konsisten sesuai.

Mud mana-mana warna boleh digunakan dengan syarat ia tidak mengandungi bahan berbahaya atau bahan kimia. Lumpur diperolehi dan disucikan. Ia digunakan di seluruh badan. Pesakit akan disimpan di dalam lumpur sehingga lehernya. Pes itu diperolehi sebagai pes lancar dicampur dengan air panas dan merebak pada lembaran yang dibalut di sekeliling badan. Dan satu atau dua selimut kemudiannya diikat di badan. Kemudian ia dibersihkan dengan tab mandi panas, kemudian mandi mandi sejuk. Tetapi jika kesan penyejukan yang diingini, tanah liat perlu dibiarkan terdedah.

Terdapat beberapa manfaat kesihatan mandi lumpur. Ia nada sehingga kulit dengan meningkatkan peredaran dan melegakan saraf. Ia meningkatkan kecantikan dan warna kulit kulit. Ia memberi manfaat dalam kusta, psoriasis dan leucoderma. Ia juga berguna dalam melegakan sakit reumatik dan kesakitan pada sendi. Tempoh kemungkinan rawatan berlangsung dari setengah jam hingga satu jam. Ia juga digunakan sebagai rawatan kecantikan. Ia menyerap toksin dari badan. Ia mengurangkan bengkak mana-mana bahagian badan.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Nick Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar